6 powodów, dla których w 2022 TRZEBA wykorzystać BIM w strategii sprzedaży
Branża budowlana dostrzegła ogromny potencjał drzemiący w AAD (Algorithmic Aided Design) i BIM (Building Information Modeling). W zawieranych kontraktach i zamówieniach BIM staje się nie jedną z opcji, a podstawowym wymogiem. Aby pozostać ważnym graczem w rywalizacji na rynku budowlanym należy przyjąć to do wiadomości. Innowacje bowiem są nieodłącznym elementem współczesnego świata, kto nie podąża za nowymi technologiami ten przegrywa.
Konsekwencją zmian i rozwoju jest ciągłe ulepszanie produktów i rozwiązań technologicznych. Branża budowlana pod tym względem nie różni się od innych.
1. Rozwój technologii, z której korzystają architekci
Architekci jako jedni z pierwszych zauważyli niebywałe korzyści jakie daje wykorzystanie technologii BIM w pracy. Fakt, jak każda zmiana, na początku wymaga czasu i poniesienia pewnych kosztów. Jednak warto. Opanowanie techniki pracy w technologii BIM w każdym kolejnym projekcie daje oszczędność czasu, lepszą koordynację międzybranżową i lepszej jakości projekty. Praca w technologii BIM, koordynacja wszystkich etapów projektowych w tym systemie, otwiera drzwi na nowe rynki i prestiżowe inwestycje. Prawdą jest bowiem, że szeroko zakrojone projekty z wykorzystaniem technologii BIM w szybki sposób zyskują rozgłos międzynarodowy. A nie ma lepszego sposobu na zaprezentowanie swoich możliwości, usług i produktów niż bycie częścią projektu cieszącego się dużym zainteresowaniem.
Projektanci w swojej pracy zawsze ścigają się z czasem, poszczególne etapy projektowe mają swoje deadliny i wiadomo że każdy szuka rozwiązań, aby zoptymalizować swoją pracę. W projektowaniu parametrycznym wielkim ułatwieniem są dla projektantów wszelkiego rodzaju biblioteki i modele BIM. Korzystając z gotowych modeli 3D projektant oszczędza czas na wyszukiwanie i wprowadzanie poszczególnych materiałów budowlanych czy wykończeniowych do projektu. Firmy, które rozumieją potrzebę współpracy z projektantami, decydują się na przygotowanie swoich produktów w postaci gotowych bibliotek i modeli 3D. Dzięki temu projektanci w jednym miejscu i w łatwy sposób mogą znaleźć wszystkie potrzebne informacje na temat produktu i wykorzystać je w projekcie.
Dostarczając narzędzi pracy przyśpieszających i ułatwiających pracę architektom, producenci budowlani nawiązują stały kontakt z branżą projektową i budują nowy kanał sprzedaży.
Współpraca z architektami jest jednym z ważniejszych kanałów sprzedaży produktów budowlanych. Z drugiej strony nie ma możliwości projektowania bez wykorzystania produktów budowlanych. Naturalna jest więc symbioza między architektem a producentem budowlanym. Dając projektantom swoje materiały w postaci modeli 3D, które zawierają wszystkie potrzebne informacje o produkcie zyskujemy biznesowego partnera. Każdy ma w tej współpracy swoje korzyści, jest to więc idealny przykład strategii win-win.
Narzędzie jakim jest BIM ALLY ToolBox daje możliwość bezpośredniego dotarcia do grupy docelowej jaką są projektanci.
Funkcje wbudowane w BIM ALLY ToolBox pozwalają wyposażyć projektantów w cyfrowe modele BIM produktów producenta, co bezpośrednio przekłada się na szybszą pracę. Z drugiej strony dzięki implementacji BIM ALLY ToolBox producent zyskuje cenne informacje o projekcie i wykorzystanych w nim produktach. Jak wiadomo informacja jest jednym z największych aktywów każdego przedsiębiorstwa. Można powiedzieć że jest kluczowym determinantem sukcesu przedsiębiorstwa. Dzięki informacjom jakie daje BIM ALLY ToolBox producent wie jakie produkty i w jakich ilościach wykorzystywane są przy konkretnych inwestycjach. Te cenne dane dają możliwość dopracowania oferty sprzedażowej i dostosowanie strategii firmy do aktualnych potrzeb rynku.
2. Dobry moment na inwestycję – kilka statystyk z rynku zarówno bimowych jak i sprzedażowych
Wydarzenia ostatnich lat jakim była i jest pandemia COVID-19 jeszcze bardziej utwierdziły w przekonaniu że wiele spraw, sytuacji czy wydarzeń można przenieść do cyfrowego świata. Praca zdalna, konferencje, szkolenia, prezentacje i coraz bardziej popularne zakupy online. Rozwiązania cyfrowe umożliwiające szybki dostęp do wszystkich potrzebnych rzeczy, produktów i informacji stały się nie tylko jedną z opcji ale głównym kanałem kontaktu i sprzedaży. Digitalizacja przyśpieszyła w każdej branży, i nie zależnie czy nam się to podoba czy nie, ludzie podążają za nią.
Jest to idealny czas na inwestycje i zastanowienie się w jaki sposób możliwe jest wejście w ten świat i stanie się jego częścią. W branży budowlanej odpowiedzią na zmiany jest rozwijająca się prężnie technologia BIM.
Dane i statystyki z rynku wyraźnie to potwierdzają.
- Wg raportu PZPB „Przyszłość budownictwa po COVID-19. Znaczenie relacji w kryzysie” wybuch epidemii COVID-19 zmusił przedsiębiorstwa do gruntownego przemyślenia swoich dotychczasowych strategii biznesowych nakierowanych na funkcjonowanie w ugruntowanym środowisku rynkowym z cyklicznymi wahaniami koniunktury.
Źródło: https://pzpb.com.pl/raporty/raporty-zwiazku/
- “W niedawnym raporcie na temat rzeczywistości branży budowlanej w czasach COVID-19, w którym ankietowano 2568 architektów, inżynierów i wykonawców (AEC), okazało się, że:
52% uważa, że ich praca stała się „bardziej zdigitalizowana”;
61% spodziewa się, że pojawi się jeszcze więcej cyfrowych rozwiązań w branży;
46% korzysta z internetu celem poszukiwania nowych produktów, a tylko 9% z nich wykorzystuje do tego targi branżowe.”
Źródło: https://builderpolska.pl/2021/02/16/narzedzia-cyfrowe-nowa-rzeczywistosc-budownictwa/
- Według Allied Marketing Research „Wielkość globalnego rynku modelowania informacji o budynku została wyceniona na 5 205 mln USD w 2019 r. i przewiduje się, że osiągnie 15 892 mln USD do 2027 r., rejestrując CAGR (średnia stopa wzrostu) na poziomie 15,2% w latach 2020–2027.”
Źródło: https://www.alliedmarketresearch.com/building-information-modeling-market
- Według Harvard Business Review:
74% respondentów z branży architektury, inżynierii i budownictwa wskazuje, że bardzo bliska współpraca z producentami wyrobów budowlanych będzie bardzo lub niezwykle ważna dla powodzenia ich projektów w ciągu najbliższych trzech lat.
61% respondentów z branży architektury, inżynierii i budownictwa zakończyłoby współpracę lub nie podjęłoby jej z producentem wyrobów budowlanych, którego rozwiązania lub ich cechy nie spełniają wymagań projektu.
Źródło: https://damassets.autodesk.net/content/dam/autodesk/www/assets/CRE1122_HBR_PS_Autodesk_Aug2020_pl-PL.PDF
Zmiany już następują, i tylko od nas zależy czy będziemy iść w ich duchu i odpowiadać na zapotrzebowanie rynku, czy w naturalny sposób staniemy się jego relikwiami.
3. Możliwość generowania leadów sprzedażowych dzięki BIM ALLY Toolbox
Pozyskiwanie nowych klientów to proces długofalowy i kosztowny. Wie o tym każdy kto prowadzi przedsiębiorstwo i sprzedaje swoje usługi lub produkty. Jednak aby firma się rozwijała jest to niezbędne.
Utrzymanie relacji partnerskich z klientami jest już łatwiejszym zadaniem, ale w dalszym ciągu wymagającym sporego nakładu pracy. Długotrwała współpraca w ramach partnerstwa zapewnia stabilność przychodów. Warto więc dbać o swoich klientów.
Rozwiązania jakie daje odpowiedni zestaw narzędzi i usług dostosowany do potrzeb rynku może przesadzić o “być albo nie być” firmy.
Bim Ally ToolBox jest odpowiedzią na potrzeby rynku projektowego. Dzięki dostarczeniu projektantom tego czego potrzebują w swojej pracy, czyli gotowych modeli BIM nawiązujemy stałą współpracę i docieramy do coraz szerszego grona odbiorców.
Z drugiej strony dostajemy to czego najbardziej potrzebujemy – gotowe leady. Instalując plug in, logując się na stronę www firmy materiałów budowlanych, gdzie znajdują się modele BIM, użytkownicy zostawiają swoje dane, wprowadzają produkty producenta do projektu, rozpowszechniają wykorzystywane materiały. Dodatkowo producent dostaje feedback w postaci statystyk ilości i rodzaju wykorzystanych materiałów oraz powierzchni i danych dotyczących planowanej inwestycji.
Może się też zdarzyć że w sytuacji kiedy jedno biuro projektowe będzie zadowolone z naszych usług poleci je innym. Wśród architektów, jak w każdej innej branży, dobrej jakości rozwiązania, narzędzia i tipy przyśpieszające pracę są przekazywane, i tak budowany jest jeden a najlepszych modeli reklamy, marketing szeptany.
Producenci budowalni dają projektantom narzędzie pracy. Projektanci otwierają nowe rynki zbytu towaru producentom.
4. W Polsce wymóg BIM od 2025 w zamówieniach publicznych
W listopadzie 2019 roku rozpoczął się projekt „Cyfryzacja procesu budowlanego w Polsce”. Projekt promujący rozwiązania BIM realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z PWC i wspierany przez Komisję Europejską.
Do 2025 w Polsce, na wzór innych krajów europejskich BIM będzie wymogiem w projektach budowalnych w zamówieniach publicznych.
Każdy kto widzi potencjalne zyski we współpracy z rynkiem zamówień publicznych, powinien już teraz wdrożyć BIM w swojej firmie. Szczególnie teraz, po pandemii, kiedy wg raportu PZPB “najbardziej prawdopodobnym scenariuszem dla budownictwa w pespektywie krótko- i średniookresowej jest utrzymanie wysokich nakładów na inwestycje publiczne realizowane na poziomie centralnym, przy jednoczesnym spadku inwestycji w samorządach i okresowym ograniczeniu nowych inwestycji w niektórych obszarach rynku prywatnego.”
Źródło: https://pzpb.com.pl/raporty/raporty-zwiazku/
Jeżeli widzisz potencjał sektora publicznego i chcesz z nim współpracować – BIM jest niezbędny.
Jeżeli chcesz wejść na nowe rynki, takie jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja- BIM jest niezbędny.
Jeżeli chcesz sprzedawać – BIM jest niezbędny.
5. Powoli robi się już wymóg plików w dużych inwestycjach w sektorze prywatnym – nie masz bimu – nie sprzedasz
Sektor prywatny także dostrzega korzyści płynące z wykorzystania technologii BIM. To między innymi oszczędność czasu, nakładów i pieniędzy. Stworzenie cyfrowego środowiska, które z dużą dokładnością oddaje sytuację na placu budowy, umożliwia przeprowadzenie szeregu symulacji przy wykorzystaniu precyzyjnego modelu powstającego budynku. Zmniejsza się ilość ewentualnych kolizji, harmonogramy są precyzyjne i dokładne, produkuje się mniej odpadów, a cały projekt wpisuje się w trend zrównoważonego rozwoju. Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy Europa dąży do zmniejszenia swojego śladu węglowego. Sektor budowlany musi zadbać o poprawę swojej efektywności i charakterystyki energetycznej. Wg Anny Moreno, starszej pracownicy naukowej ENEA, Włoskiej Narodowej Agencji Nowych Technologii, Energii i Zrównoważonego Rozwoju Gospodarczego „Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty energetyczne całego cyklu życia budynku – od projektowania, poprzez budowę, zarządzanie i konserwację, po rozbiórkę – BIM pomaga zmniejszyć wpływ budynku na środowisko”.
Źródło: https://cordis.europa.eu/article/id/411698-increasing-energy-efficiency-with-building-information-modelling/pl
61% praktyków sektora prywatnego budownictwa wskazuje na wyższą jakość tworzonych projektów przy wykorzystaniu technologii BIM.
Stosowanie BIM jest więc atrakcyjne w kontekście optymalizacji kosztów inwestycji. Prywatni inwestorzy dobrze szacują swoje wydatki i zainwestują w to co przynosi im większe korzyści. Prowadzenie nowych inwestycji budowlanych w technologii BIM z pewnością wpisuje się w ich biznesplan.
6. Pojawił się na rynku zespół ludzi, dzięki którym dostosowano narzędzia BIMowe aby rozwinąć sprzedaż poprzez architektów
Mówi się że natura nie znosi próżni, podobnie jest z całym światem. Tam gdzie potrzebne są konkretne rozwiązania znajdują się ludzie którzy wychodzą naprzeciw wyzwaniom. Zespół Bim Ally to entuzjaści technologiczni, którzy dzięki swoim unikatowym umiejętnościom i doświadczeniu stworzyli rozwiązania bieżących problemów i potrzeb dla branży budowalnej. Połączenie znajomości programowania, z wiedzą i doświadczeniem projektowym i marketingowym pozwoliło na wypracowanie rozwiązań pozwalających na szybką implementację technologii BIM.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku stworzyliśmy produkty, które pomogą we wdrożeniu technologii BIM, stworzeniu bibliotek modeli 3D, nawiązaniu kontaktu w projektantami i dostosowaniu oferty firmy do potrzeb rynku.
Implementacja BIM to inwestycja w przyszłość a nie wydatek. Nie czekaj. Dołącz do innowatorów sektora budowlanego.
BIM ALLY TOOLBOX wyposaży Twoją firmę w narzędzia i usługi, dzięki którym będziesz mógł efektywnie zarządzać współpracą zarówno z obecnymi, jak i nowo pozyskanymi architektami oraz inżynierami.